Jak se vyrovnat s rozchodem a vyléčit zlomené srdce

Zlomené srdce

A je to tu – pocit, jako když tě dva zlobři natáhnou na skřipec. Ten potom jednou za čas dotáhnou, aby měli jistotu, že celé dny, týdny, měsíce, nebo dokonce roky budeš trpět. Je to pro tebe jedno z nejtěžších období života. No jasně, vždyť to přeci víš! Ale opravdu? Nehledáš řešení jak se vyrovnat s rozchodem NĚJAK sám/sama? A to je právě ten paradox – takhle jednoduché to bez správného přístupu nebude. Je čas někomu, nebo něčemu nakopat zadek, protože TY jsi silný/á!

Právě teď uděláš první krok k tomu, abys utrhal/a zlému pavoukovi všechny jeho nohy a tvoje srdce se uzdravilo! Je to tak – jde o pavouka, který ho okusuje a vysává z tebe duši. Jen se koukni, takhle ta krvežíznivá bestie vypadá!

zlý pavouk

1. Představení zlého pavouka u tvého srdce

Pro lepší představu o tom mluv jako o této chlupaté stvůře. Jde o něco hladového, co máme všichni v sobě. Vždy s tím začneme bojovat, ale většinou je silnější než my. Na chvíli ho i můžeš zranit, ale vrátí se v ještě větší síle.

Pavouk je část tvé duše, kterou nemůžeš tak lehce ovládat. Nebo tedy ne, jak bys zrovna momentálně chtěl/a. Všimni si, že třeba boháč co přijde o peníze může mít tendenci se oběsit. Dokonce i vězni, co jsou desítky let zavření, tak jejich následné propuštění může způsobit to samé (je to vidět v jednom slavném filmu, ale nebudu ti tu spoilerovat, pokud jsi ho neviděl 🙂 ). Jedná se tedy o důsledky silně zakořeněných návyků. Proč se to ale děje?

Představ si sebe (tedy tělo s duší) jako ohromnou továrnu. Ty jakožto vědomí, jsi její ředitel. Pod sebou máš tedy fungující systém, který je výtvorem tvé vlády a zděděného chování. No a někdy se stane, že dělníci uvnitř začnou protestovat. Potom máš spoustu práce s tím, abys vše urovnal a mezitím částečně převezmou kontrolu. Tak se stanou pavoukem. Je to tedy jen o tom, aby jsi uklidnil/a ty svoje dělníčky a pavouka tím zahubil/a. Nic víc v tom nehledej.


2. Co přesně se v tobě děje

Popíšu ti v bodech, co ten malý neřád dělá a jak se kvůli němu chováš. Každý bod si klidně můžeš představit jako pavoučí nohu. Pokud uděláš přesně opak toho, co je napsané v tom bodě, přijde o ni. Má jich tu sice jen šest, takže to je spíš asi zlý chroust než pavouk, ale je to fakt on, věř mi 😀 . Níže uvedené body obsahují to, co pravděpodobně máš tendenci dělat.


2.1. Pokoušíš se vrátit zpátky něco, co není možné

Aby ne, miluješ tu osobu a hrozně to bolí. Máš hezké vzpomínky, návyky a teď je všechno pryč. Těch pár sbalených švestek na cestu ti už nechal/a před vchodem.

Holt jakmile o tobě ten člověk zapochybuje a nakonec i opustí, tak není možné něco takového obnovit. Je to z toho důvodu, že k sobě nepatříte. On už na to bohužel přišel. Jeden moudrý muž kdysi řekl „Existuje asi jen 8 % lidí, kteří se k nám hodí“. Tak si to představ! Každý dvanáctý!


2.2. Chceš alespoň kamarádství

Může se to zdát jako dobrý nápad, taková improvizace, zvlášť když ti to ten druhý nabídne. Pak není problém se dál vídat (nebo i trochu poblbnout jednou za čas, hm?) a třeba to bude i časem lepší, no ne? Bohužel ne, je to jen pro masochisty. Tímhle začneš do pavouka šťouchat klackem. Dřív nebo později dostaneš touhu se k němu vrátit a mezitím jen budeš přihlížet jeho chladnému postoji k tobě.

Víš že ho dokonce můžeš přesvědčit, aby se vrátil? Jasně, i to jde, jen na něj musíš pořádně citově, ve správnou chvíli zaútočit. Pak bude na chvíli tvou loutkou… z lítosti, bohužel. Nebo když si bude připadat opuštěný, tak jako náhrada budeš fajn (tohle bývá zvlášť oblíbená technika kluků). V obou případech tě pak za to dráždění pavouk pořádně kousne do srdce a rána se ještě víc prohloubí.


2.3. Neustále nad tím přemýšlíš a hodně

Proč tě jen opustil/a viď? Co jsi to jen udělal/a? Možná že s jiným přístupem by to bylo jiné a vše by bylo fajn. A milion dalších takových pochmurných myšlenek, co tě zaživa sežerou jak kyselina. Jenže bez ohledu na své vědomí, se každý takto zraněný tvor snaží automaticky vnitřně bránit. Navíc takováhle rána kterou jsi dostal/a, je přímo ultimátní hryzanec. Proto vydrž a zůstaň vládcem svého těla! Prozradím ti jedno takové psychologické pravidlo, co mi vždy pomáhá (třeba ho už i znáš): „Řeš jen to, co můžeš změnit, z ostatního se pouč a nech to za sebou“. Opravdu si to zkus v hlavě pěkně roztřídit a podle toho jednat, uvidíš že to za to bude stát.

Smutný člověk se zlomeným srdcem

2.4. Když nic jiného, tak pro rychlé uzdravení nabýváš tendence ho/ji rychle nahradit

No a že by to bylo super, kdybys jen všechno hodil za hlavu a nechal, aby tě ten nový objev všeho zbavil, viď? Jenže nezapomeň na pavouka, už si zas brousí kusadla. Nejdřív to je fajn, smějeme se, ale pak tě z toho přepadne pláč. Následuje chvíle, kdy se zavřeš doma, nebudeš chtít nikoho vidět a svět už pro tebe nebude mít daleko od osobního pekla. Samozřejmě bez kotle, žádné lázně nebudou, ha!


2.5. Máš pocit, že to už nikdy nebude dobré a uzavřeš se do sebe

Přesně tak, byl to úplně dokonalý představitel svého pohlaví. Nedokážeš si vůbec představit, že by tě ještě někdo někdy mohl tak moc přitahovat. Proto je nutné zůstat doma, daleko od toho trápení a pomalu se z toho v koutku dostat, viď? No panečku. Zkoušel/a jsi jen tak v životě sedět a nic nedělat? Víš, člověk je bohužel tvor, co musí neustále přemýšlet nad problémy (pokud tedy nedělá jógu 🙂 ). Dokonce i přemýšlení nad tím, kam jít na výlet je druh problému. A teď se koukej, jaké ošklivosti chce právě teď tvoje dušička řešit.


2.6. Chceš tomu druhému ukázat o co přišel a pořádně mu to spočítat

Přesně tak, jdi na zábavu a najdi si tam každý večer nějakého samce (nebo samici). Potom s tím úlovkem můžeš chodit po chodníku kolem domu toho prevíta a házet mu nenápadně kamínky do okna. Určitě se po sedmé, provášněné noci sebere a bude prosit, ať už s tebou nikdo nespí, že už bude hodný/á 😀 . Asi vidíš jak to nejde do sebe, viď? A co teprve, jak tě to roztrhá zevnitř… teda ten pavouk s chlupatýma věcma, že jo.


3. Jak se bránit, aneb jak pavoukovi utrhnout i to co nemá

Způsob sebeobrany je pro tyto případy zřejmý – přistřihnout pavoukovi nohy! Vlastně jen zopakuji to, co jsem řekl už v úvodu předchozího bodu – dělat přesně opak. Přidám k tomu ale navíc několik dalších věcí, které mně osobně pomáhaly.


3.1. Přiznej si pravdu, i ty za to můžeš

To může znít docela děsivě a nepochopitelně, že? Vždyť to právě on/a ti ublížil/a! No, je to o něco zamotanější. Víš jak se pořád říká, že pokud se dva milují, tak jsou jako jeden? Není to samozřejmě doslovné, takže třeba telepatii (přenos myšlenek) pravděpodobně nikdo neumí a tykadlo na hlavě taky asi nemáš. Ale neměl/a bys mít problém odhadnout pocity své polovičky – to jak se někdy cítí. Jenže nad tím kolikrát mávneš rukou, řekneš si, že to nic není, nasčítá se to a… je to. Takže se běž třeba projít do lesa, pořádně si zařvi, vybreč se a buď v obraze, je to pro tebe důležité, to přeci víš!


3.2. Napiš si seznam věcí, v čem jste byli odlišní

Stalo se ti někdy, že byste se na něčem neshodli, nebo někdo z vás dělal věci trošku jinak? Takové to „Miláčku, ty půjdeš spát až ve tři? Pojď už spát!“ (můj případ 🙂 ). Nebo ses třeba musel/a přizpůsobovat, krotit, měnit návyky, atd.?

Spíš by bylo zvláštní, kdybyste byli úplně identičtí, ale i to se počítá.

Všechny tyto odlišnosti si sepiš na papír. Napiš tam ale jen to, co ti bylo proti srsti a ke každé věci ještě pěkně přidej i hodnocení. Čím víc mínusů, tím víc ti to vadilo.

Koukni, takhle to třeba může vypadat:

přehled záporů bývalého partnera

Všeho co máš teď na tom papíru se zbavíš. Většina věcí může být u budoucího partnera obráceně. A jako bonus – jde jen o tvoje vlastní myšlenky, ani nevíš kolik hezkých věcí tě může překvapit!

Pokud je však ten dotyčný naprosto úžasný a stejný jako ty, tak i tady se najde nedostatek. Vlastně pak nemůžeš poznat tolik nového. Když je totiž člověk trochu odlišný tak právě ta věc ti ho může připomínat. Nesmí to tedy být nic ošklivého (smrkání do ruky asi moc roztomilé nebude 🙂 ).


3.3. Mysli na věci, které jsi díky tomu vztahu získal/a

Jak si tohle můžeš tohle myslet, když jsi naopak všechno ztratil/a, viď? Říká ti něco věta “Život je cesta”? Představ si našeho „praprapra-něco-dědečka“ z jeskyně, jak vidí poprvé oheň. Krásně mu svítí ve tmě a hřeje. Potom na něj chce i šáhnout, jenže jen co to zkusí, tak zařve „Uuuugh! Pááálí!“. Přesně v ten moment zjistil, že až se mu uzdraví poraněná ruka, tak bude už řádně poučen a může ho využít ke svému prospěchu. Ať už k sebeobraně, nebo časem na něj zkusí dát maso. Potom ho ochutná a lidé objeví… fantazii!

spálený praprapra-něco-dědeček

Přesně tohle je i pravidlem u vztahu. Jde o sakra oblestivou záležitost a hojí se to dýl než nějaká hloupá, trochu spálená ruka.

Zkus si na papír napsat, co jsi všechno díky tomu vztahu o sobě zjistil/a (viz obrázek níže). Čerpej i z vašich odlišností z předchozího bodu – bude to pro tebe silnou pomocnou rukou (např. ti silně vadí, že si partner po sobě neuklízel, takže jsi už moudřejší a víš že bys do budoucna tuto jeho vlastnost chtěl/a). Uvidíš, že po vypracování tohoto úkolu ti bude zas o něco lépe. Hlavně se snaž to mít co nejvíc před sebou (třeba to nalep v pokoji na skříň, nebo nastav jako plochu počítače/mobilu).

Přehled toho, co jsem získal

3.4. Pokus se rozptýlit

Ono se to hezky říká „Buď silný/á“, jenže tvé srdce pořád krvácí a nechce potvora přestat. Stále musí duše myslet na to jak se uklidnit. Nejrychlejší způsob pro ni, jak se vyrovnat s rozchodem, je však ten, který ji ublíží. Pavouk trpělivě čeká na svou příležitost i když mu může chybět kdejaká noha. Proto je nejhorším řešením jen sedět v růžku a nic nedělat. Naopak se musíš rozptýlit, nějak se zabavit! Tady máš pár pravidel, co platí obecně:

  • snaž se zaměstnat co nejvíc smyslů
  • nedělej to co jsi dělal/a s předchozím partnerem
  • dělej to co jsi naopak nemohl/a dělat s tím druhým
  • mysli na to, že jídlo pomáhá vždycky (hlavně čokoláda a další sladké)
  • snaž se poznávat nové věci
  • zkus vynucený úsměv a tanec – víš jak si děti jen tak poskakují a mají radost ze života? Už jen to poskakování jim zlepšuje náladu, stejně jako když se odvážeš na tanečním parketu. Venku mezi lidmi by to bylo asi trochu ztřeštěné, kdybys to tam před nimi rozjel/a a ještě se do praštěně usmíval/a. Ale možností může být udělat to třeba u sebe doma (pokud máš svůj byt, nebo pokoj), případně venku mimo lidi. Uvidíš jak účinné to je 🙂 .

Jinak ti bohužel nemohu doslovně poradit, co přesně dělat. Každý člověk má přecijen různé zájmy, ale aspoň trochu to pro lepší představu rozdělím:

  • Jsem společenský tvor, co nevydrží dlouho doma – tak šup za svými kamarády a nejlépe i vypadnout někam, kde to neznáš. Možná si budeš myslet, že na tebe budou divně koukat, nebo je tím budeš zatěžovat. Skutečný kamarád tě ale naopak rád vyslechne a navíc si určitě taky už něco zažil. Uvidíš že to bude fajn.
  • Rád programuji a hraju hry – nainstaluj si nějakou návykovou onlinovku, která se hraje s více lidmi, pusť k tomu svoji oblíbenou hudbu a třeba i něco na zub. Nebo se můžeš ponořit do programování (záleží na tvoji vášni)
  • Nevím, nic mě nebaví a kamarády nemám – neboj, jídlo a hudba dělá radost každému. Udělej pořádný, celoroční úklid, zajdi vedle za rodiči (pokud jsi v tomhle věku), nebo se jen tak procházej po městě mezi lidmi (fakt i to pomáhá).

3.5. Zkus si udělat mind mapu

Chceš právě teď něco dělat (aby ses rozptýlil(a)), ale prostě tě nic nenapadá. Pro takové účely je fajn mind mapa. Ta ti pomůže rozložit myšlenky. Možná teď nebudeš tušit o co jde, ale mrkni na obrázek níže.

mind mapa

Vidíš tu červenou bublinu? Položil jsem si tam otázku co vlastně rád dělám. V hlavě mi postupně samy naskakovaly odpovědi, což jsou ty nejbližší odlišně barevné bubliny kolem. Tedy např. Hrát hry, nebo Jezdit na kole. Od té první, červené, vedou pěkně přehledné čáry, jak se myšlenky dál rozvíjely. Nakonec jsem třeba zjistil, že když tak rád demoluji věci, tak můžu jít babičce posekat kopřivy. Následně s ní někdy jít na houby a udělat si z nich řízky 🙂 . A takhle můžeš přemýšlet nad čímkoliv. Jinak jsem na tu ukázku používal volný prográmek z Google marketu pro Android s názvem miMind. Tak to třeba můžeš zkusit. Kdyby ti dělalo problém ovládání, tak napiš do komentářu a sepíšu obrázkový návod. Je to ale myslím celkem jednoduché, tak uvidíš.


3.6. Piš si deník

Právě deník je super v tom, že si člověk nepřipadá tak sám a navíc se i zaměstná. Můžeš si tam psát úplně všechno a průběžně se v něm chlubit s pokroky!

3.7. Zkus generátor otázek

Přiveď se na jiné myšlenky pomocí generátoru otázek. Ano, tento nástroj ti pokládá otázky a ty na ně odpovídáš. Jde o efektivní způsob rozptýlení, zabavení se a poznání sebe sama. Jen si tam tedy nevybírej tag “vztahy minulost”, to by nebylo příliš vhodné 🙂 . Pro začátek zkus štítek “buď a nebo”.

Tak a šmitec! Nebo ne? Sice je článek u konce, ale tvá cesta právě začíná. Jak se tedy vyrovnáš s rozchodem? Jak uzdravíš své zlomené srdce? Neustále měj před sebou své vlastní slabiny, které jsem se ti snažil popsat. Ty, za které může zlý pavouk alias tvůj “vnitřní systém”. Zároveň už i víš, jak s tím vším bojovat.

Jsme nejsložitější a nejdokonalejší bytosti na této planetě. Nikdo a nic se nám nemůže rovnat, pokud se zaměříme na svůj problém a začneme ho aktivně řešit. Nezbývá mi tedy, než ti popřát hodně štěstí a v případě jakéhokoliv dotazu piš dolů do komentářů.

Líbil se ti článek? Nedopřej mu spánek! Lajkuj, sdílej, následuj:

RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter

3 COMMENTS

Comments are closed.